Kasa fiskalna to urządzenie służące do rejestracji sprzedaży towarów lub usług. Każdy przedsiębiorca, który sprzedaje towary lub usługi osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej lub rolnikom ryczałtowym, ma obowiązek używania kasy fiskalnej. W praktyce, korzystanie z kasy fiskalnej pozwala na wydrukowanie paragonu, który jest potwierdzeniem sprzedaży dla klienta.
Obowiązek posiadania kasy fiskalnej.
Przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku podatkowym prowadzili sprzedaż na rzecz osób fizycznych lub rolników ryczałtowych i nie przekroczyli obrotu 20 tys. zł nie mają obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Jednocześnie nie mogli sprzedawać towarów/usług, które nie podlegają zwolnieniu z ewidencji na kasie fiskalnej. Są to między innymi paliwa, wyroby tytoniowe, usługi fryzjerskie czy gastronomiczne.
Jeśli przedsiębiorcy rozpoczynają sprzedaż na rzecz konsumentów w bieżącym roku podatkowym to limit zwalniający z obowiązku posiadania kasy fiskalnej jest proporcjonalny do okresu, w którym tej sprzedaży się dokonuje. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca dokonał pierwszej sprzedaży w dniu 1 lipca to limit obrotu wynosi 10 tys. zł.
Po przekroczeniu limitu sprzedaży, zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej traci moc po upływie 2 miesięcy, następujących po miesiącu przekroczenia tego limitu.
Przykład: Wysokość sprzedaży na rzecz osób fizycznych w październiku przekroczyła 20 tys. zł, oznacza to że przedsiębiorca do 1 stycznia musi zakupić kasę fiskalną i rozpocząć ewidencję sprzedaży.
Ulga na zakup kasy fiskalnej.
Przedsiębiorca, który w wymaganym terminie zakupi i wykona fiskalizację kasy ma możliwość otrzymania ulgi na zakup kasy fiskalnej. Ulga ta wynosi 90% ceny netto kasy, ale nie więcej niż 700 zł – przysługuje przy zakupie kasy on-line.
Natomiast jeśli w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencji sprzedaży, przedsiębiorca przestanie używać kasy fiskalnej to będzie on musiał zwrócić kwotę ulgi do Urzędu Skarbowego. Dodatkowymi obowiązkami, które muszą zostać spełnione, aby mieć prawo do ulgi są zapewnienie trwałego połączenia kasy z Centralnym Repozytorium Kas oraz wykonywanie przeglądu technicznego co najmniej raz na 2 lata.
Co w przypadku utraty lub awarii kasy fiskalnej?
W przypadku utraty kasy fiskalnej należy, w ciągu 5 dni, powiadomić naczelnika urzędu skarbowego. W przypadku kradzieży, taki fakt należy zgłosić na policję. Otrzymuje się wtedy potwierdzenie, które należy przedłożyć naczelnikowi.
Jeśli kasa fiskalna posiada awarię, niezwłocznie należy skontaktować się z serwisantem. Nie posiadając kasy rezerwowej, podczas awarii nie można dokonywać sprzedaży.
Zawieszenie działalności, a kasa fiskalna.
Podczas zawieszenia działalności nie należy likwidować kasy fiskalnej. Nie ma się również obowiązku wykonywania przeglądu technicznego, natomiast należy go wykonać niezwłocznie po odwieszeniu. Nie dokonuje się sprzedaży, co równoznaczne jest z niewykonywaniem raportów dobowych oraz miesięcznych. Dopiero zamknięcie działalności, powoduje konieczność likwidacji kasy fiskalnej.