Zakup samochodu elektrycznego z dotacji „Mój elektryk” a podatek dochodowy

Program „Mój elektryk” jest jednym z kluczowych elementów rządowej polityki wspierającej elektromobilność w Polsce. Jego celem jest promowanie zakupu samochodów elektrycznych, co wpisuje się w globalny trend ograniczania emisji spalin oraz zmniejszania negatywnego wpływu transportu na środowisko. Dzięki temu programowi osoby fizyczne i przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych. Jednak oprócz korzyści ekologicznych, temat ten wiąże się również z istotnymi aspektami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście podatku dochodowego. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak zakup samochodu elektrycznego z dotacji „Mój elektryk” wpływa na obowiązki podatkowe osób prywatnych i przedsiębiorców, szczególnie w kontekście podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz przedsiębiorców (CIT).

Program „Mój elektryk” – założenia i beneficjenci

Program „Mój elektryk” ma na celu wsparcie finansowe osób, które decydują się na zakup pojazdów zeroemisyjnych, czyli samochodów elektrycznych. Dofinansowanie obejmuje zarówno zakup nowych pojazdów, jak i leasing takich aut. Korzystać z niego mogą zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy, co sprawia, że program ma szerokie spektrum odbiorców.

Z punktu widzenia osób prywatnych, program umożliwia otrzymanie dotacji na zakup pojazdu elektrycznego, a także na zawarcie umowy leasingowej w przypadku przedsiębiorców. Z kolei dla firm możliwość skorzystania z tego typu dotacji daje im szansę na obniżenie kosztów związanych z inwestowaniem w elektromobilność, co może mieć długofalowe korzyści zarówno finansowe, jak i wizerunkowe.

Dotacja „Mój elektryk” a podatek dochodowy – podstawowe zasady

Przyznane w ramach programu „Mój elektryk” środki stanowią dotację, która w sensie podatkowym traktowana jest jako przychód. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), dotacje, subwencje oraz inne tego typu świadczenia traktowane są jako przychód z działalności gospodarczej, chyba że przepisy przewidują zwolnienie z tego obowiązku.

Zwolnienie z podatku dochodowego – artykuł 21 ust. 1 pkt 129a PIT

Zasadniczym pytaniem, które pojawia się w kontekście dotacji „Mój elektryk”, jest to, czy otrzymane środki podlegają opodatkowaniu. Na szczęście, odpowiedź jest jednoznaczna – dotacja ta korzysta ze zwolnienia podatkowego, co zostało zapisane w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT. Przepis ten mówi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, które zostały przyznane na realizację przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska, a w szczególności te udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska. Program „Mój elektryk” jest realizowany z funduszy tych instytucji, co oznacza, że środki przyznane w ramach tego programu również korzystają z wymienionego zwolnienia.

Dotacja „Mój elektryk” a działalność gospodarcza – wpływ na koszty

Jeśli odbiorcą dotacji jest przedsiębiorca, pojawia się pytanie, czy otrzymanie dotacji wpływa na koszty związane z eksploatacją pojazdu, zwłaszcza w przypadku leasingu. Zgodnie z przepisami art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy PIT, wydatki, które są pokrywane ze środków publicznych (takich jak dotacje), nie mogą być uznawane za koszty podatkowe. Jednak dotacja „Mój elektryk” jest wyjątkiem od tej zasady, ponieważ nie jest wymieniona w przepisach wyłączających dotacje z kosztów podatkowych.

Praktycznie oznacza to, że przedsiębiorca, który skorzystał z dotacji na zakup lub leasing samochodu elektrycznego, może w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wszystkie wydatki związane z leasingiem, w tym raty leasingowe oraz opłatę wstępną. Cała rata leasingowa, niezależnie od tego, czy została pokryta z dotacji, stanowi koszt uzyskania przychodu i może być odliczona od dochodu.

Dotacja „Mój elektryk” a leasing – szczegóły rozliczeń

W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego, przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów podatkowych miesięczne raty leasingowe. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że dotacja nie wpływa na możliwość odliczenia tych kosztów. Oznacza to, że przedsiębiorca nie musi „wykluczać” części opłaty leasingowej, która została sfinansowana z dotacji. Zatem cała rata leasingowa, niezależnie od źródła jej finansowania, jest uznawana za koszt uzyskania przychodu. Potwierdzeniem tego stanowiska jest interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 sierpnia 2023 roku (nr 0111-KDIB1-2.4010.303.2023.2.MC), w której organ potwierdził, że dotacja „Mój elektryk” nie wpływa na rozliczenie kosztów leasingu.

Dotacja „Mój elektryk” a przychód osoby fizycznej

Osoby fizyczne, które otrzymują dotację w ramach programu „Mój elektryk”, traktowane są jako beneficjenci z tytułu „innych źródeł” dochodów. Otrzymanie dotacji nie wiąże się z powstaniem przychodu z działalności gospodarczej, ale mimo to może być traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu. Zgodnie z przepisami PIT, takie przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, chyba że zastosowanie ma zwolnienie podatkowe.

W przypadku dotacji „Mój elektryk”, również osoby fizyczne mogą skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy PIT. Oznacza to, że otrzymana dotacja nie generuje obowiązku zapłaty podatku dochodowego, a beneficjent nie musi deklarować kwoty otrzymanej dotacji w rocznym zeznaniu podatkowym. Potwierdza to interpretacja Dyrektora KIS z dnia 11 lipca 2022 roku (nr 0113-KDIPT2-1.4011.381.2022.2.ISL).

Podsumowanie

Program „Mój elektryk” stanowi doskonałą okazję dla osób fizycznych oraz przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w samochód elektryczny. Warto jednak pamiętać, że dotacje przyznane w ramach tego programu są zwolnione z opodatkowania zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców. Oznacza to, że środki te nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu, a ich otrzymanie nie wpływa na koszty podatkowe przedsiębiorców, którzy mogą w pełni odliczyć wydatki związane z leasingiem pojazdu. Dzięki temu, program „Mój elektryk” stanowi korzystną formę wsparcia dla osób pragnących przejść na ekologiczny transport, nie narażając się na dodatkowe obciążenia podatkowe.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top